MIKSI BRÄNDIN PITÄISI KIINNOSTAA JOKAISTA YRITYSTÄ?

Imago + Maine = Brändi

Yrityksen imago on etukäteen päätetty tapa valloittaa markkinat. Se visualisoidaan logon, värimaailman ja yritysilmeen luomin mielikuvin. Imagon pitäisi tiivistyä yrityksen lupaukseen ja sloganiin.

Maine puolestaan on toiminnalla kerättyä ja ansaittua aineetonta pääomaa. Maine perustuu ihmisten kokemuksiin yrityksestä. Maine on se mitä sinusta puhutaan. Kaikki tekemiset tai tekemättä jättämiset vaikuttavat maineeseen.

Brändi sanasta saattaa tulla ensimmäisenä mieleen Coca-Cola, Google, tai muita maailman tunnetuimpia brändejä. Sinulla voi olla ajatus, että koko asia ei koske sinua, mikäli satut olemaan pienyrittäjä joka ei tavoittele maailmanlaajuista tunnettuutta. Lue kuitenkin vielä hetki eteenpäin.

Asiakkailla on varaa valita kenen kanssa asioi ja mihin euronsa sijoittavat. Jos liike, palvelu, tuote, yrittäjä/yritys ei ole ennestään tuttu, on suurin päätöksen tekoon vaikuttava tekijä brändi. Käyt läpi mielessäsi mitä olet kuullut tai lukenut yrityksestä puhuttavan, arvioit yrityksen mainetta. Katsot ja kuulostelet yrityksestä välittyvää mielikuvaa, miltä sen viestintä näyttää ja mitä mielikuvia se sinussa herättää, arvioit yrityksen imagoa.

Näin me päätämme kenen kanssa asioimme, aina kun asioimme. Brändi ei ole vain suuryrityksille, se on jokaista yritystä koskeva aihe. Brändiä voidaan rakentaa ja ohjata yritys imagolla. Mainetta voidaan manipuloida hyvällä tekemisellä, se on asia johon yritys pystyy itse vaikuttamaan.

Internet pitää huolen, että mainetta ei kuitenkaan voi manipuloida positiiviseksi aiheettomasti. Negatiivinen sana ottaa helposti siivet alleen ja leviää netissä ja sosiaalisessa mediassa hyvinkin tehokkaasti. Vaikka sinä et olisi verkossa, sinun asiakkaasi ovat. Internet ja sosiaalinen media voivat olla myös valtava positiivinen voimavara, jossa hyvä sana ja suositukset jaetaan eteenpäin. Tästä syystä omaa brändiä on syytä rakentaa vahvasti myös netissä.